Flyvevåbnets Historiske Samling

Flytning af Catalina L-861

I forbindelse med Flyvevåbnets 60 års jubilæum i 2010 skulle der laves en speciel udstilling om aktiviteterne gennem årene i Grønland. Da samtidig aftalen med Danmarks Tekniske Museum om lån af Catalina L-861 udløb, blev det besluttet at flytte dette fly fra Helsingør til Flyvevåbenmuseet i Stauning, så det kan indgå i denne udstilling.
Det er ikke nogen helt enkel sag at flytte sådan et fly. Det skal der virkelig fagfolk til. Men lykkeligvis er der grupper af specialister på næsten alle områder, som har stillet deres viden og kunnen til rådighed for FLYHIS. Det var en sådan gruppe med Erik Thingbo i spidsen, der påtog sig det store arbejde med flytningen.
Under dette arbejde skrev Thingbo dagbog over forløbet, og han tog et stort antal fotos af processen. Det er uddrag af denne dagbog og en del af disse fotos, der bringes herunder.

Jeg, Erik Thingbo , (tidligere maskinist på bl.a. Catalina i ESK 722 og ESK 721) blev i Maj 2008 forespurgt af Flyvevåbnets Historiske Samling, ved major Palle Mikkelsen og seniorsergent Lars Søe-Jensen,  om jeg kunne tænke mig at være tolvholder for en evt. flytning af Catalina L-861, som på daværende stod udstillet i Helsingør på Teknisk Museum.

Grunden til, at den skulle flyttes, var, at Flyvevåb-net havde etableret sig med et Flyvevåbenmuseum i Stauning, og at Flyvevåbnet ville blive 60 år d. 1. oktober 2010. Hertil ville man gerne kunne fremvise så meget som muligt af det flyvende materiel, som er brugt gennem årene. Og da udlånet af Catalinaen udløb medio november 2009, sagde jeg ja til opgaven.

Dette kunne selvfølgeligt ikke gøres af én mand, så jeg tog kontakt til flere af mine gamle pensionerede kollegaer, som alle sagde ja, da det jo er bedre, at det er nogle folk, der kender flyet, der adskiller det, end nogle helt fremmede. Og flyttes skulle det under alle omstændigheder.

Der har dog været en hel del blæst om opgaven fra forskellig side, både i dagspressen og TV. Nogle mente, at den skulle blive stående i Helsingør; andre håbede på et museum på den nu nedlagte Flyvestation Værløse.

Men d. 7. september 2009 gik vi i gang med at adskille så meget, som vi kunne, uden at det ville ødelægge det museale indtryk for de besøgende. Det var kun muligt for os at arbejde på museet på mandage, da der da var lukket og ingen fare for uheld med besøgende (et forsikringsspørgsmål).

Det har været Torben Jensen (ESK 721) Tage E. Jensen (Vær.M-afd.) Erling N. Larsen (Hg.7, Vær.) Erik Rose (ESK 722) og Bjarne Andersen (ESK 721) der har taget det store slæb.

Mandag d. 9. nov. begyndte så det store arbejde med kraner og blokvogne. Denne dag fik vi demon-teret bagkanterne samt begge ydervinger. Den ene ydervinge blev læsset på en blokvogn fra kørselstjenesten Wing Skrydstrup, ført af Steen Brink Terkelsen, som kørte den til Karup.

Mandag d. 16. nov. blev begge propeller og moto-rer demonteret og sat i dollyer. Den ene dolly havde pensionisterne i Aalborg fremstillet til os (stor tak!)

Derefter var det centralplanets tur. Det var ikke nogen helt lille en opgave; men med megen professionel hjælp af teamet fra Karup, Sigurd Nielsen og Knud Søndergaard, (KAR-M-afd.) Michael van der Sterren og Lars Søe (FLYHIS), så det helt enkelt ud til slut. Stort ”Well done!”  Endvidere blev vi alle godt serviceret af Kristian Hansen (FLYHIS) Tak!

Der skal også lyde en stor tak for den megen hjælp og forståelse, vi har fået fra daglig leder på Danmarks Tekniske Museum Jan Larsen og hans team samt fra museumsdirektør Jens Breinegaard.

Mandag d. 23. nov. blev så dagen, hvor halen skul-le demonteres. Derefter check af understellet for virkemåde for så senere at kunne trække flyet ud af museet. Her blev kroppen så hejset op for at få understellet pumpet ind; det skete ved hjælp af en stor kran fra Flådestation Korsør, professionelt betjent af mekaniker Per Nielsen og MOKS Brian Hansen. Derefter blev den læsset på blokvogn og gjort klar til transporten til Stauning. Blokvognen var 25 meter lang, 3,6 meter bred og læsset var 4,8 meter i højden.

Transporten foregik fra mandag aften kl. 22.10 via en rute, som var fastlagt til lejligheden af Politiet p.g.a. højden, som gjorde, at vi ikke kunne køre ad motorvejene. Kortegen blev ført an af en følgevogn kørt af Knud Søndergaard og Sigurd Nielsen  - megen stor ros til begge for professionel vejvisning. Derefter fulgte blokvognen med Catalinaen kørt meget professionelt og sikkert af Flemming Rønde Pedersen og Søren Frede Bertelsen begge fra kørselstjenesten Wing Skrydstrup. Derefter fulgte en følgevogn kørt af Michael van der Sterren og så en kranvogn ført af Kristian Hansen, og endelig kom så vi pensionister fra Værløse, som havde sid-det vagt ved vogntoget i Helsingør fra Kl. 16.30 og til kl. 22.00.
     Turen tog 8 timer og 30 minutter, og efter et par justeringer af nogle vejskilte var vi fremme ved museet i Stauning tirsdag morgen kl. 06.40. Her blev Catalinaen hejst af blokvognen og understel-let pumpet ud, så den kunne sættes ned på jorden igen (et stort øjeblik for os alle). Alle var glade og lettede og formanden for Danmarks Flymuseum, Karsten Knudsen, bød velkommen og udtalte sin store tak for vores vel udførte arbejde.

 

Vi vil vende tilbage i uge 15 for at samle Catalinaen igen.

 




-------------------

Uge 15 og 16, 2010

 

Søndag d. 11. april.

”Catalina Team Værløse” drog af sted fra Jonstrup mod Stauning  kl. ca.14.00.
Teamet i den første uge bestod af Torben Jensen, Poul E. Mikkelsen, Erik Rose, Erling N. Larsen, Michael van der Sterren, Kristen Rønne og undertegnede Erik Thingbo.
Vi ankom til Stauning kl. ca. 18.20. Her blev vi vel modtaget af Michael van der Sterren, som anviste os vores indkvartering og udleverede sengelinned m.m.
Kl. 19.00 serverede Michael barbecueben med stu-vede kartofler og salat, tilberedt på Lem Kro. Det smagte rigtigt godt. Efter spisning var vi ude i museet for at betragte Catalinaen, som nu havde fået påmalet day-glow orange på næsen og halen; det ser flot ud.  

Mandag d. 12. april  startede vi dagen med morgen kaffe i museets spisestue, som Michael havde serveret.
Derefter gik vi ud i museets store hal, hvor der blev fremlagt op til flere slagplaner om, hvordan vi skulle gribe sagen an.
Så begyndte den store omrokering. Catalinaen blev kørt ud, derefter F-86'eren, Hunteren og Meteoren og til sidst en hvid ambulance og et Chipmunk fly. Derefter kunne Catalinaen køres ind igen, og den blev placeret, så det var muligt at få centralplanet hejst op og påbegynde monteringen. Det havde ellers hele tiden været planen, at dette og andet arbejde skulle have foregået udenfor, hvor der jo er ubegrænset plads, men p.g.a. portens dimension var dette ikke muligt.
Kl. 11.20 ankom Lars Søe og Knud Søndergaard med centralplanet på en stor blokvogn. Dette blev hejst ned på en dolly og kørt ind i museet.
Herefter var det frokost tid, og kl. 13.00 var vi så klar til at få løftet centralplanet op på flykroppen. Dette var dog lettere sagt end gjort. Der måtte en hel del kran- og gaffeltruck-eksercits til (well udført af Michael) for at få boltene isat tårnsektionen og monteret de 4 plan-struts. Alt dette var dog på plads kl. 16.30, ikke så dårligt - endda af en flok pensionister.
Så ankom styrbords yderplan fra Karup på blokvogn kørt af Lars Søe. Dette blev hejst af og lagt på en dolly og kørt ind på museet. Da var klokken blevet 18.35, og det var så det sidste, vi lavede på den første dag.

Tirsdag d. 13. april blev motor # 1 monteret og propellen påsat. Da var kl. 10.00. Herefter blev motor #2 monteret, og så ankom en lastvogn fra Karup med de 2 balanceklapper, som blev aflæsset og lagt ind i hallen. Efter en kaffepause blev balan-ceklappen monteret det styrbords yderplan.
Efter frokost begyndte vi at montere det styrbords yderplan. Det blev løftet op på plads af vores meget dygtige og påpasselige kranfører Michael. Det skulle herefter skrues sammen med adskillige hundrede bolte.
Kl. 18.30 ankom Lars fra Karup med halen samt den styrbords propel. Disse blev aflæsset og kørt ind i hallen. Der blev stadig sat bolte i yderplanet af Torben, Mikkel, Rose og Erling. Dette arbejde blev afsluttet omkring kl. 19.00, hvorefter kranen kunne flyttes, og specialslinget kunne komme med tilbage til Karup for at blive brugt dagen efter til at hente bagbords ydervinge.
Så var det fyraften.!!

Onsdag d. 14. april  gik man i gang med at få monteret propel #2 samt div. motorskærme.
Bagbords yderplan ankom fra Karup kl. ca. 11.00 og blev aflæsset. Bagkanterne blev afhentet fra depot-hangaren, hvor de havde stået siden transporten fra Helsingør. Erik Rose gik i gang med et større rengøringsarbejde for at få bagkanterne rengjort inden monteringen. Den lille bagkant blev monteret i styrbords side inden frokost.
Efter frokost blev den store bagkant samt dump-røret monteret i styrbords side; endvidere blev elefantfødderne monteret, og til sidst blev dæk-skinnen over plansamlingen påsat. Kl. 16.30 begyndte vi at køre flyet hen på dets fremtidige plads i h. t. udstillingsplanen. Herefter var det fyraften.

Torsdag d. 15. april startede dagen med, at bag-gords yderplan blev klargjort montering. Balance- klappen blev påsat, pitotrøret blev monteret i cen-tralplanet. Erik Rose holdt store vaskedag med haleplanet og finnen. Det var blevet helt lyserødt p.g.a. malingen af flyderne. Ydervinger og haleplan havde stået i samme bygning vinteren over i Karup, hvor påmalingen af day-glow orange var foregået. Kl. 09.30 blev kranen kørt i stilling af Michael for derefter at hejse bagbords yderplan op for monte-ring, og de første af mange bolte var isat kl.10.05, og kl. 12.10 var arbejdet udført.
Efter frokost blev blev bagkanter klargjort til mon-tering. Først blev den lille og så den store bagkant monteret i bagbords side af Mikkel og Kristen Rønne, derefter dumprør og elefantfødder; walk- way blev påskruet oversiden af bagkantsamlingen, og dækskinnen over plansamling blev påsat. Man påbegyndte montering af de resterende motorskærme.
Kl. 18.30 var det så fyraften.

Fredag d. 16. april  blev div. skærme påsat tårn-sektionen, og tankmålerne i tårnet blev isat af Erling.
Der blev ryddet op og fly kørt i udstillingen. Herefter blev der fremsat flere teorier om, hvordan man kunne få skubbet Catalinaen sidelæns, så der blev plads til at få halen monteret. Det blev pålagt Knud at finde ud af det på Karup.
Derefter tog man hjem på weekend.

Søndag d. 18. april mødte holdet atter op kl. 18.15 og blev genindkvarteret i vore vante omgivelser. Derefter blev aftensmaden serveret. Igen en dejlig ret tilberedt på Lem Kro.
Tamet bestod nu af Torben, Erling, Rose, Michael, Kristen og Freddy Højbjerg Nielsen samt undertegnede.

Mandag d. 19. april blev F-86'eren og Meteoren og ambulancen kørt ud. Man gik i gang med at klargøre værktøj og flydele. Sigurd Nielsen og Knud Søndergaard ankom fra Karup med div. rullemate-riel, og man forsøgte at sætte ruller under hoved-hjulene og næsehjulet. Dette første forsøg måtte dog opgives, da materiellet var for småt for en Catalina! Herefter blev der målt og beregnet, hvor-efter der blev kørt til et værksted, hvor delene kunne svejses sammen. Imedens blev 3 stk. radio-antenner monteret på oversiden af planet og 1 stk. på undersiden. Kl. 11.45 kom Knud og Sigurd tilbage med det sammensvejste rullemateriel. Hovedhjulene blev jacket op ét adgangen for at sætte rullerne ind under hjulene og et sæt ruller under næsehjulet. Så begyndte den sidelæns kørsel af flyet, hvorved det blev flyttet godt 1½ m til højre. Man blev enige om, at det var tilstrækkeligt og i henhold til skitsen over udstillingen af flyene. Derefter blev flyet jacket ned og alt rullemateriellet fjernet. Catalinaen blev rettet ind for sin endelige placering. Klokken var da blevet 12.15. Om efter-middagen blev div. resterende antenner monteret, bagbords flydertræk blev samlet, og inspektions-lemmen blev monteret.
Herefter begyndte man at gøre klar til at hejse haleplanet op for montering. Der var dog ikke plads til, at kranen kunne udføre dette, så den måtte flyttes til en anden position. Klokken 15.20 var haleplanet på plads og alle bolte spændt.
Efter en kaffepause blev højderorsforbindelsen samlet, og så var det siderorets tur til at blive hejst til vejrs. Der måtte fyldes mere luft i næsehjuls- benet for at få løftehøjde nok til, at sideroret kunne monteres. Der var ikke meget plads at give af. Klokken blev 18.30, før man stoppede arbejdet.

 

Tirsdag d. 20. april blev den sidste arbejdsdag  på dette projekt.
Teamet gik i gang med at påskrue skærme og dæk-sler på halefinnen. Understelsben blev serviceret med luft til den korrekte højde. Torben gik i gang med at montere rygantennerne, Decca og Loran og derefter de 2 HF-antenner fra haleplanets tipper til flykroppen.
Herefter var der almindelig oprydning og fotografe-ring og klapsalver.
Klokken var nu blevet 16.00 på den 7'ende og sidste arbejdsdag.
Well Done
”svende” !

Det skal dog lige tilføjes, at hvis ikke Erling havde givet sig selv en Bosch skruemaskine med indbygget lys og torque i julegave, så havde vi nok skullet bruge et par dage mere for at få de mange hundrede skruer og bolte isat.

Klokken 17.00 kunne undertegnede overdrage Catalina L-861 til museets formand Karsten Knudsen, som udtrykte sin tak for vores indsats samt at han syntes, at Catalina L-861er et værdigt eksemplar i museets samling.

”Catalina Team Værløse” returnerede til Jonstrup onsdag kl.13.10 og er indtil videre gået i dok.

”Mission completet”

Erik Thingbo



 

-------------------

 



Catalina-holdet