Flyvevåbnets Historie

Krigsårene
1940-1945

Under den tyske besættelse af Danmark lykkedes det en del danskere at slippe til England, hvor adskillige af dem kom til at gøre tjeneste i Royal Air Force, Fleet Air Arm eller det norske flyvevåben, der var genopstået som en del af de allierede styrker. Mest berømt blandt disse danske piloter blev Kaj Birksted, der endte som wing leader for en Spitfire wing.

En komite af danske i England samlede penge ind til tre Spitfire MK.Vb, som de overdrog til til Royal Air Force den 10. april 1942. Flyene fik navnene "Skagen Ind", "Niels Ebbesen" og "Valdemar Atterdag". Desværre gik de alle tabt.

Ved Toronto i Canada blev der oprettet en norsk flyveskole, kaldet Little Norway. Skoleflyene, der var af typen Fairchild PT-26 Cornell, blev anskaffet for privat indsamlede midler, og to af dem blev betalt af dansk-amerikanere. De fik navnene "Denmark I" og "Denmark II".


Fairchild Cornell  "Denmark I" kan ses på Danmarks Tekniske Museum i Helsingør. På skrogets bagbords side er påført symbolet for "Wings for Norway".

Antallet af danske flyvere i allieret tjeneste, hvoraf flere var rekrutteret fra den danske handelsmarine, nåede op på mere end 95, hvoraf 26 omkom i aktiv tjeneste i løbet af krigen.

Andre 25 militærflyvere fik deres uddannelse i Sverige hos Flygvapnet. De fløj SAAB B-17C dykbombere og var den 4. maj 1945 klar til indsats i Danmark. Takket være den tyske kapitulation den 5. maj 1945 blev en sådan indsats ikke nødvendig. Da de 15 fly, der var stillet til rådighed for Den danske Brigade, var svensk ejendom, forblev de i Sverige, mens personellet returnerede til Danmark.

 

Ovenstående tekst er med forfatterens tilladelse gengivet fra bogen "Historien om Flyvevåbnet" af Hans A. Schrøder.

 

          


I  flymuseet i Tangmere i Sydengland findes denne replica af Spitfiren "Valdemar Atterdag"


↑ Tre af Den danske Brigades SAAB B-17 på en flyveplads i Sverige klar til at blive sat ind, hvis det blev nødvendigt.

↓ I anledning af Kongelig Dansk Aeroklubs 25 års dag fik klubben som gave fra Flygvapnet den ene af to endnu eksisterende B-17, og den var malet med Brigadens mærker. Overrækkelsen fandt sted den 5. maj 1970 på Egeskov Slot, og til stede var bl.a. en del af de tidligere brigadeflyvere.
   Flyet kan i dag ses på Danmarks Tekniske Museum i Helsingør.