Under den tyske
besættelse af Danmark lykkedes det en del danskere at slippe til
England, hvor adskillige af dem kom til at gøre tjeneste i Royal
Air Force, Fleet Air Arm eller det norske flyvevåben, der var
genopstået som en del af de allierede styrker. Mest berømt
blandt disse danske piloter blev Kaj Birksted, der endte som
wing leader for en Spitfire wing. En
komite af danske i England samlede penge ind til tre Spitfire
MK.Vb, som de overdrog til til Royal Air Force den 10. april
1942. Flyene fik navnene "Skagen Ind", "Niels Ebbesen" og
"Valdemar Atterdag". Desværre gik de alle tabt.
Ved Toronto i Canada blev der oprettet en
norsk flyveskole, kaldet Little Norway. Skoleflyene, der var af
typen Fairchild PT-26 Cornell, blev anskaffet for privat
indsamlede midler, og to af dem blev betalt af
dansk-amerikanere. De fik navnene "Denmark I" og "Denmark II".
 
Fairchild Cornell "Denmark I" kan
ses på Danmarks Tekniske Museum i Helsingør. På skrogets
bagbords side er påført symbolet for "Wings for Norway".
Antallet af danske flyvere i allieret
tjeneste, hvoraf flere var rekrutteret fra den danske
handelsmarine, nåede op på mere end 95, hvoraf 26 omkom i aktiv tjeneste
i løbet af krigen.
Andre 25 militærflyvere fik deres
uddannelse i Sverige hos Flygvapnet. De fløj SAAB B-17C
dykbombere og var den 4. maj 1945 klar til indsats i Danmark.
Takket være den tyske kapitulation den 5. maj 1945 blev en sådan
indsats ikke nødvendig. Da de 15 fly, der var stillet til
rådighed for Den danske Brigade, var svensk ejendom, forblev de
i Sverige, mens personellet returnerede til Danmark.
Ovenstående tekst er med forfatterens
tilladelse gengivet fra bogen "Historien om Flyvevåbnet" af Hans
A. Schrøder.
 |

I flymuseet i Tangmere i Sydengland
findes denne replica af Spitfiren "Valdemar Atterdag"

↑ Tre af Den danske Brigades SAAB B-17 på
en flyveplads i Sverige klar til at blive sat ind, hvis det blev
nødvendigt. ↓ I anledning af
Kongelig Dansk Aeroklubs 25 års dag fik klubben som gave fra
Flygvapnet den ene af to endnu eksisterende B-17, og den var
malet med Brigadens mærker. Overrækkelsen fandt sted den 5. maj
1970 på Egeskov Slot, og til stede var bl.a. en del af de
tidligere brigadeflyvere.
Flyet kan i dag ses på Danmarks Tekniske Museum i Helsingør.
 |